Standardy ochrony małoletnich
Orthoclinic sp. z o.o.
ul. Przyjaźni 56/U3
53-030 Wrocław
KRS: 0000942139
Działając na podstawie art. 22b ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością ma tle seksualnym i ochronie małoletnich, mając na uwadze, że Orthoclinic sp. z o.o. jest podmiotem leczniczym, niniejszym wprowadza się Standardy ochrony małoletnich.
§1
Postanowienia ogólne
- Niniejsze Standardy ochrony małoletnich (zwane dalej „Standardami”) określają zasady i procedury postępowania zapewniające bezpieczne relacje pomiędzy Małoletnimi a personelem podmiotu leczniczego oraz rówieśnikami a także zasady postępowania w przypadku stwierdzenia lub podejrzenia krzywdzenia Małoletniego.
- Standardy obowiązują wszystkich członków personelu, pacjentów, osoby towarzyszące pacjentom, w szczególności rodziców, opiekunów a także inne osoby przebywające na terenie podmiotu leczniczego.
- Użyte w niniejszych Standardach ochrony małoletnich pojęcia oznaczają:
- Kierownik – kierownik podmiotu leczniczego, p. Katarzyna Golusik;
- Małoletni – osoba, w tym pacjent, która nie ukończyła 18. roku życia;
- Niebieska Karta – procedura „Niebieskiej Karty”, o której mowa w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej;
- Opiekun – osoba sprawująca opiekę nad Małoletnim na podstawie obowiązku ustawowego, w tym rodzic, opiekun prawny, faktyczny lub inny przedstawiciel ustawowy;
- Orthoclinic / Podmiot leczniczy – Orthoclinic spółka z ograniczoną odpowiedzialnością adres ul. Przyjaźni 56/U3, Wrocław 53-030, KRS: 0000942139, NIP: 8992913936, REGON: 5207867360, prowadzący działalność leczniczą;
- Personel / Pracownik – osoba zatrudniona w Orthoclinic na podstawie umowy o pracę, innej umowy cywilnoprawnej, także osoba świadcząca usługi na podstawie umowy o współpracy gospodarczej, a także studenci kierunków medycznych i dentystycznych odbywający praktyki;
- Standardy – niniejsze Standardy ochrony małoletnich.
- Za wdrożenie, realizację i nadzór nad wykonywaniem Standardów odpowiada zarząd podmiotu leczniczego oraz Kierownik.
§2
Zasady zapewniające bezpieczne relacje między Małoletnim a Personelem, a w szczególności zachowania niedozwolone wobec Małoletnich
- Podmiot leczniczy jest dla Małoletnich bezpiecznym środowiskiem, gdzie otrzymują pomoc medyczną.
- Personel Orthoclinic buduje relacje z Małoletnimi z poszanowaniem ich dóbr osobistych oraz prawa, w tym prawa pacjenta oraz prawa do intymności i prywatności.
-
Przed udzieleniem świadczenia zdrowotnego Małoletniemu oraz w trakcie jego udzielania Pracownik zobowiązany jest:
- udzielać Małoletniemu w sposób przystępny i zrozumiały niezbędnych informacji o celu, przebiegu oraz możliwych następstwach świadczenia zdrowotnego;
- zapewnić udzielanie świadczenia zdrowotnego w warunkach zapewniających poszanowanie intymności Małoletniego;
- zapewnić obecność Opiekuna oraz udzielać mu niezbędnych informacji dotyczących stanu zdrowia Małoletniego;
- reagować na wszelkie przejawy agresji fizycznej lub werbalnej wobec Małoletniego, w tym ze strony Opiekuna;
- odmówić lub zaprzestać udzielania świadczeń zdrowotnych w przypadku, gdy z okoliczności, w tym zachowania Małoletniego lub osób mu towarzyszących wynika, że udzielenie świadczenia może wywołać lub zwiększyć krzywdę Małoletniego, a względy zdrowotne się temu nie sprzeciwiają.
-
Niedozwolone są wszelkie zachowania polegające na:
- wyśmiewaniu, obrażaniu, prześladowaniu, szydzeniu, agresji fizycznej lub werbalnej, zastraszaniu;
- naruszaniu integralności cielesnej Małoletniego w sposób i w zakresie nieuzasadnionym celem świadczenia zdrowotnego;
- budzeniu lęku, upokorzenia lub poczucia wstydu Małoletniego;
- wprowadzaniu Małoletniego w błąd co do zakresu, celu i następstw udzielanych świadczeń zdrowotnych;
- dyskryminowaniu Małoletniego z jakichkolwiek przyczyn, w tym ze względu na wiek lub stopień rozwoju;
- bagatelizowaniu zgłaszanych przez Małoletniego potrzeb lub symptomów (np. bólu, lęku, obaw);
- utrwalaniu, rozpowszechnianiu i wykorzystywaniu wizerunku Małoletniego bez uprzedniej pisemnej zgody jego przedstawiciela ustawowego.
- Małoletni są zachęcani do wzajemnego wspierania się i pomagania sobie w trudnych sytuacjach.
- Małoletni powinni szanować prywatność innych. Nie wolno rozgłaszać osobistych informacji ani tajemnic innych Małoletnich bez ich zgody.
- W przypadku konfliktów między Małoletnimi, Personel jest zobowiązany do pomocy w ich rozwiązaniu w sposób sprawiedliwy i bezstronny.
- W przypadku stwierdzenia nieodpowiednich zachowań między Małoletnimi, Personel podejmuje odpowiednie kroki, aby zapobiec ich powtarzaniu się i zapewnić bezpieczeństwo wszystkich Małoletnich.
- Na terenie Orthoclinic Małoletni z niepełnosprawnościami mają prawo do specjalnego wsparcia i opieki, a inni Małoletni zachęcani są do pomagania i wspierania swoich kolegów i koleżanek.
- Na terenie podmiotu leczniczego dostępna jest sieć teleinformatyczna (wifi). Małoletni korzystają z wifi za zgodą i pod nadzorem Opiekuna.
- Orthoclinic nie udostępnia Małoletnim urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet.
- Wszelkie przypadki niedozwolonego korzystania przez Małoletniego z sieci Internet przy wykorzystaniu sieci teleinformatycznej Orthoclinic Pracownicy zobowiązani są zgłaszać Kierownikowi.
- Orthoclinic nie udostępnia Małoletnim treści szkodliwych.
§3
Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu Małoletniego
-
Krzywdzeniem Małoletniego są wszelkie przejawy przemocy fizycznej, psychicznej, ekonomicznej, seksualnej wobec Małoletniego, niezależnie od miejsca popełnienia, czasu trwania, intencji sprawcy, a także skutków i rozmiarów krzywdy wyrządzonej Małoletniemu. W szczególności za przejawy krzywdzenia Małoletniego uznaje się:
- naruszenie integralności cielesnej Małoletniego, w tym uszkodzenie ciała, naruszenie czynności narządu ciała lub wywołanie rozstroju zdrowia;
- poniżanie, zastraszanie, upokarzanie lub ośmieszanie Małoletniego;
- groźby kierowane wobec Małoletniego;
- praktyki manipulacyjne wobec Małoletniego;
- uniemożliwianie lub utrudnianie zaspokajania przez Małoletniego podstawowych potrzeb życiowych (np. wyżywienie, ubranie, schronienie, edukacja);
- dyskryminowanie Małoletniego z jakichkolwiek przyczyn.
- W przypadku podejrzenia krzywdzenia Małoletniego lub uzyskania informacji o krzywdzeniu Małoletniego, Pracownik zobowiązany jest niezwłocznie powiadomić o tych okolicznościach Kierownika lub osobę go zastępującą. Informację należy przekazać w sposób zapewniający bezpieczeństwo i poufność danych oraz zabezpieczyć je przed dostępem osób nieuprawnionych.
-
W przypadku, o którym mowa w ust. 2 Pracownik, który powziął podejrzenie o krzywdzeniu Małoletniego lub uzyskał informację o krzywdzeniu, zobowiązany jest sporządzić pisemną informację zawierającą w szczególności:
- imię i nazwisko Pracownika;
- imię i nazwisko Małoletniego;
- imię i nazwisko oraz dane kontaktowe opiekunów Małoletniego;
- okoliczności i informacje, które doprowadziły do powzięcia podejrzenia o krzywdzeniu Małoletniego lub treść informacji o krzywdzeniu;
- datę stwierdzenia okoliczności, o których mowa w ust. 1;
- opis stwierdzonych okoliczności;
- datę sporządzenia informacji;
- wskazanie osoby, której udzielono informacji o okolicznościach, o których mowa w ust. 1.
-
Na podstawie informacji, o których mowa w ust. 2, Kierownik lub osoba go zastępująca dokonuje weryfikacji uzyskanych informacji w szczególności poprzez:
- rozmowę z Pracownikiem;
- rozmowę z Małoletnim - w miarę możliwości oraz z uwzględnieniem wieku i stopnia rozwoju Małoletniego;
- rozmowę z Opiekunami;
- weryfikację dokumentacji, w przypadku gdy okoliczności, o których mowa w ust. 1, zostały udokumentowane i znajdują się w dyspozycji podmiotu leczniczego;
- zasięgnięcie, w miarę możliwości, opinii psychologa, prawnika lub innych ekspertów – pod warunkiem zapewnienia poufności danych Małoletniego oraz zobowiązania ww. osób do zachowania tajemnicy zawodowej.
- W przypadku podejrzenia, że osobą odpowiedzialną za wyrządzenie krzywdy Małoletniemu jest Pracownik, Kierownik niezwłocznie, niezależnie od pozostałych czynności podejmowanych w celu wyjaśnienia okoliczności sprawy, odsuwa Pracownika od procesu udzielania świadczeń zdrowotnych Małoletniemu i zapewnia, by Pracownik nie miał kontaktu z Małoletnim do czasu wyjaśnienia sprawy. W przypadku, o którym mowa w zdaniu poprzedzającym Kierownik wszczyna wewnętrzne postępowanie wyjaśniające w celu ustalenia podstaw i zakresu ewentualnej odpowiedzialności Pracownika oraz podjęcia dalszych działań prawnych wobec Pracownika, niezależnie od czynności podejmowanych w celu ochrony Małoletniego.
- Podejmując czynności, Kierownik zobowiązany jest zapewnić, by postępowanie sprawdzające prowadzone było w sposób nienaruszający prawnie chronionych dóbr Małoletniego oraz innych osób, w tym w szczególności z zachowaniem bezpieczeństwa i poufności danych, a także zadbać, by dokonywane czynności w żaden sposób nie naruszały dobrostanu psychicznego oraz fizycznego Małoletniego.
§ 4
Procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę Małoletniego, zawiadamianie sądu opiekuńczego oraz w przypadku instytucji, które posiadają takie uprawnienia, osoby odpowiedzialne za wszczynanie procedury Niebieskiej Karty
- Po dokonanej weryfikacji, o której mowa w § 3 ust. 4, Kierownik podejmuje decyzję o ewentualnym zainicjowaniu postępowania (postępowań) formalnoprawnego.
- W przypadku podejrzenia, że stwierdzone okoliczności mogą stanowić przestępstwo na szkodę Małoletniego, Kierownik zawiadamia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa właściwą jednostkę prokuratury lub policji.
- W przypadku podejrzenia, że dobro Małoletniego, a w szczególności jego życie lub zdrowie może być zagrożone, Kierownik zawiadamia o takiej okoliczności sąd opiekuńczy właściwy ze względu na miejsce zamieszkania Małoletniego.
- W pozostałych przypadkach podejrzenia krzywdzenia Małoletniego (np. zaniedbanie potrzeb życiowych, bytowych i higienicznych) Kierownik występuje do jednostek organizacyjnych pomocy społecznej w celu udzielenia wsparcia lub do sądu rodzinnego o wgląd w sytuację dziecka oraz wgląd w sytuację rodziny.
- Kierownik podmiotu leczniczego jest odpowiedzialny za wszczęcie procedury Niebieskiej Karty.
§5
Zasady przeglądu i aktualizacji standardów
- Kierownik lub osoba przez niego upoważniona dokonuje przeglądu Standardów i oceny ich stosowania nie rzadziej niż raz na 2 lata w celu zapewnienia ich dostosowania do aktualnych potrzeb oraz zgodności z obowiązującymi przepisami prawa.
- Wnioski z przeglądu i oceny, o których mowa w ust. 1, zostają udokumentowane w formie pisemnej.
- W razie konieczności aktualizacji Standardów, Kierownik lub osoba przez niego upoważniona, zapoznaje Personel z treścią zaktualizowanych Standardów.
- Pracownicy mogą zgłaszać Kierownikowi propozycje postanowień, które powinny być uwzględnione w Standardach.
§6
Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie Personelu do stosowania standardów, zasady przygotowania Personelu do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności
- Kierownik lub osoba przez niego upoważniona zapoznaje Personel z treścią Standardów niezwłocznie po ich ustaleniu.
- Każdy Pracownik jest obowiązany do zapoznania się z treścią Standardów przed rozpoczęciem pracy, praktyk lub świadczenia usług w Orthoclinic.
- Każdy z Pracowników zobowiązany jest do stosowania Standardów. Naruszenie Standardów stanowi ciężkie naruszenie obowiązków Pracownika i może stanowić podstawę rozwiązania umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej.
§7
Zasady i sposób udostępniania opiekunom oraz Małoletnim standardów
do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania
- Kierownik udostępnia treść Standardów Małoletnim oraz Opiekunom poprzez umieszczenie w miejscu ogólnodostępnym w miejscu udzielania świadczeń zdrowotnych oraz na swojej stronie internetowej.
- Wersja skrócona Standardów, przeznaczona dla Małoletnich, stanowiąca załącznik nr 1 do Standardów, udostępniana jest w sposób określony w ust. 1.
- W trakcie pierwszej wizyty w podmiocie leczniczym Pracownik informuje Małoletniego oraz Opiekuna o stosowaniu w Orthoclinic Standardów oraz o możliwości zapoznania się z nimi w sposób określony w ust. 1.
§8
Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach
zagrażających Małoletniemu i udzielenie mu wsparcia
- Zgłoszenia o zdarzeniach zagrażających Małoletniemu przyjmuje każdy członek Personelu oraz Kierownik.
- W przypadku ujawnienia krzywdzenia Małoletniego, Kierownik wraz z Personelem przygotowują plan wsparcia Małoletniego.
- Personel oraz Kierownik wspierają Małoletniego, okazują troskę i zainteresowanie, z uwzględnieniem wieku oraz stopnia rozwoju Małoletniego, uprawnień i kwalifikacji Personelu.
§9
Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru Małoletniego
- Dokumenty związane z ujawnionymi lub zgłoszonymi incydentami lub zdarzeniami zagrażającymi dobru Małoletniego przechowywane są w siedzibie Orthoclinic (ul. Przyjaźni 56/U3, 53-030 Wrocław).
- Dokumenty, o których mowa w ust. 1, są przechowywane w miejscu, do którego dostęp ma wyłącznie Kierownik i upoważnieni Pracownicy, z zachowaniem postanowień wynikających z Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).
- Dokumentacja, o której mowa w ust. 1, jest przechowywana przez okres 10 lat. Po upływie okresu przechowywania dokumentacja jest niszczona w sposób uniemożliwiający identyfikację osób, których dotyczy.
- W przypadku, gdy zdarzenia lub incydenty zagrażające dobru Małoletniego dotyczą udzielanych świadczeń zdrowotnych lub pozostają w związku z ich udzielaniem albo mają istotne znaczenie dla przebiegu procesu diagnostycznego lub leczniczego, Pracownik udzielający świadczeń zdrowotnych dokonuje stosownej wzmianki w dokumentacji medycznej Małoletniego.
- W przypadku, o którym mowa w ust. 4, dokumentacja dołączana jest do dokumentacji medycznej i przechowywana przez okres przechowywania dokumentacji medycznej.
§10
Postanowienia końcowe
- Ogłoszenie Standardów następuje w sposób dostępny dla Pracowników, Małoletnich i Opiekunów, w szczególności poprzez wywieszenie w widocznym miejscu w siedzibie placówki leczniczej, również w wersji skróconej, przeznaczonej dla Małoletnich.
- Niniejsze Standardy wchodzą w życie z dniem ich podpisania.