Standardy ochrony małoletnich

Orthoclinic sp. z o.o.
ul. Przyjaźni 56/U3
53-030 Wrocław
KRS: 0000942139

Działając na podstawie art. 22b ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością ma tle seksualnym i ochronie małoletnich, mając na uwadze, że Orthoclinic sp. z o.o. jest podmiotem leczniczym, niniejszym wprowadza się Standardy ochrony małoletnich.


§1
Postanowienia ogólne

  1. Niniejsze Standardy ochrony małoletnich (zwane dalej „Standardami”) określają zasady i procedury postępowania zapewniające bezpieczne relacje pomiędzy Małoletnimi a personelem podmiotu leczniczego oraz rówieśnikami a także zasady postępowania w przypadku stwierdzenia lub podejrzenia krzywdzenia Małoletniego.
  2. Standardy obowiązują wszystkich członków personelu, pacjentów, osoby towarzyszące pacjentom, w szczególności rodziców, opiekunów a także inne osoby przebywające na terenie podmiotu leczniczego.
  3. Użyte w niniejszych Standardach ochrony małoletnich pojęcia oznaczają:
    1. Kierownik – kierownik podmiotu leczniczego, p. Katarzyna Golusik;
    2. Małoletni – osoba, w tym pacjent, która nie ukończyła 18. roku życia;
    3. Niebieska Karta – procedura „Niebieskiej Karty”, o której mowa w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej;
    4. Opiekun – osoba sprawująca opiekę nad Małoletnim na podstawie obowiązku ustawowego, w tym rodzic, opiekun prawny, faktyczny lub inny przedstawiciel ustawowy;
    5. Orthoclinic / Podmiot leczniczy – Orthoclinic spółka z ograniczoną odpowiedzialnością adres ul. Przyjaźni 56/U3, Wrocław 53-030, KRS: 0000942139, NIP: 8992913936, REGON: 5207867360, prowadzący działalność leczniczą;
    6. Personel / Pracownik – osoba zatrudniona w Orthoclinic na podstawie umowy o pracę, innej umowy cywilnoprawnej, także osoba świadcząca usługi na podstawie umowy o współpracy gospodarczej, a także studenci kierunków medycznych i dentystycznych odbywający praktyki;
    7. Standardy – niniejsze Standardy ochrony małoletnich.
  4. Za wdrożenie, realizację i nadzór nad wykonywaniem Standardów odpowiada zarząd podmiotu leczniczego oraz Kierownik.

§2
Zasady zapewniające bezpieczne relacje między Małoletnim a Personelem, a w szczególności zachowania niedozwolone wobec Małoletnich

  1. Podmiot leczniczy jest dla Małoletnich bezpiecznym środowiskiem, gdzie otrzymują pomoc medyczną.
  2. Personel Orthoclinic buduje relacje z Małoletnimi z poszanowaniem ich dóbr osobistych oraz prawa, w tym prawa pacjenta oraz prawa do intymności i prywatności.
  3. Przed udzieleniem świadczenia zdrowotnego Małoletniemu oraz w trakcie jego udzielania Pracownik zobowiązany jest:
    • udzielać Małoletniemu w sposób przystępny i zrozumiały niezbędnych informacji o celu, przebiegu oraz możliwych następstwach świadczenia zdrowotnego;
    • zapewnić udzielanie świadczenia zdrowotnego w warunkach zapewniających poszanowanie intymności Małoletniego;
    • zapewnić obecność Opiekuna oraz udzielać mu niezbędnych informacji dotyczących stanu zdrowia Małoletniego;
    • reagować na wszelkie przejawy agresji fizycznej lub werbalnej wobec Małoletniego, w tym ze strony Opiekuna;
    • odmówić lub zaprzestać udzielania świadczeń zdrowotnych w przypadku, gdy z okoliczności, w tym zachowania Małoletniego lub osób mu towarzyszących wynika, że udzielenie świadczenia może wywołać lub zwiększyć krzywdę Małoletniego, a względy zdrowotne się temu nie sprzeciwiają.
  4. Niedozwolone są wszelkie zachowania polegające na:
    • wyśmiewaniu, obrażaniu, prześladowaniu, szydzeniu, agresji fizycznej lub werbalnej, zastraszaniu;
    • naruszaniu integralności cielesnej Małoletniego w sposób i w zakresie nieuzasadnionym celem świadczenia zdrowotnego;
    • budzeniu lęku, upokorzenia lub poczucia wstydu Małoletniego;
    • wprowadzaniu Małoletniego w błąd co do zakresu, celu i następstw udzielanych świadczeń zdrowotnych;
    • dyskryminowaniu Małoletniego z jakichkolwiek przyczyn, w tym ze względu na wiek lub stopień rozwoju;
    • bagatelizowaniu zgłaszanych przez Małoletniego potrzeb lub symptomów (np. bólu, lęku, obaw);
    • utrwalaniu, rozpowszechnianiu i wykorzystywaniu wizerunku Małoletniego bez uprzedniej pisemnej zgody jego przedstawiciela ustawowego.
  5. Małoletni są zachęcani do wzajemnego wspierania się i pomagania sobie w trudnych sytuacjach.
  6. Małoletni powinni szanować prywatność innych. Nie wolno rozgłaszać osobistych informacji ani tajemnic innych Małoletnich bez ich zgody.
  7. W przypadku konfliktów między Małoletnimi, Personel jest zobowiązany do pomocy w ich rozwiązaniu w sposób sprawiedliwy i bezstronny.
  8. W przypadku stwierdzenia nieodpowiednich zachowań między Małoletnimi, Personel podejmuje odpowiednie kroki, aby zapobiec ich powtarzaniu się i zapewnić bezpieczeństwo wszystkich Małoletnich.
  9. Na terenie Orthoclinic Małoletni z niepełnosprawnościami mają prawo do specjalnego wsparcia i opieki, a inni Małoletni zachęcani są do pomagania i wspierania swoich kolegów i koleżanek.
  10. Na terenie podmiotu leczniczego dostępna jest sieć teleinformatyczna (wifi). Małoletni korzystają z wifi za zgodą i pod nadzorem Opiekuna.
  11. Orthoclinic nie udostępnia Małoletnim urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet.
  12. Wszelkie przypadki niedozwolonego korzystania przez Małoletniego z sieci Internet przy wykorzystaniu sieci teleinformatycznej Orthoclinic Pracownicy zobowiązani są zgłaszać Kierownikowi.
  13. Orthoclinic nie udostępnia Małoletnim treści szkodliwych.

§3
Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu Małoletniego

  1. Krzywdzeniem Małoletniego są wszelkie przejawy przemocy fizycznej, psychicznej, ekonomicznej, seksualnej wobec Małoletniego, niezależnie od miejsca popełnienia, czasu trwania, intencji sprawcy, a także skutków i rozmiarów krzywdy wyrządzonej Małoletniemu. W szczególności za przejawy krzywdzenia Małoletniego uznaje się:
    • naruszenie integralności cielesnej Małoletniego, w tym uszkodzenie ciała, naruszenie czynności narządu ciała lub wywołanie rozstroju zdrowia;
    • poniżanie, zastraszanie, upokarzanie lub ośmieszanie Małoletniego;
    • groźby kierowane wobec Małoletniego;
    • praktyki manipulacyjne wobec Małoletniego;
    • uniemożliwianie lub utrudnianie zaspokajania przez Małoletniego podstawowych potrzeb życiowych (np. wyżywienie, ubranie, schronienie, edukacja);
    • dyskryminowanie Małoletniego z jakichkolwiek przyczyn.
  2. W przypadku podejrzenia krzywdzenia Małoletniego lub uzyskania informacji o krzywdzeniu Małoletniego, Pracownik zobowiązany jest niezwłocznie powiadomić o tych okolicznościach Kierownika lub osobę go zastępującą. Informację należy przekazać w sposób zapewniający bezpieczeństwo i poufność danych oraz zabezpieczyć je przed dostępem osób nieuprawnionych.
  3. W przypadku, o którym mowa w ust. 2 Pracownik, który powziął podejrzenie o krzywdzeniu Małoletniego lub uzyskał informację o krzywdzeniu, zobowiązany jest sporządzić pisemną informację zawierającą w szczególności:
    • imię i nazwisko Pracownika;
    • imię i nazwisko Małoletniego;
    • imię i nazwisko oraz dane kontaktowe opiekunów Małoletniego;
    • okoliczności i informacje, które doprowadziły do powzięcia podejrzenia o krzywdzeniu Małoletniego lub treść informacji o krzywdzeniu;
    • datę stwierdzenia okoliczności, o których mowa w ust. 1;
    • opis stwierdzonych okoliczności;
    • datę sporządzenia informacji;
    • wskazanie osoby, której udzielono informacji o okolicznościach, o których mowa w ust. 1.
  4. Na podstawie informacji, o których mowa w ust. 2, Kierownik lub osoba go zastępująca dokonuje weryfikacji uzyskanych informacji w szczególności poprzez:
    • rozmowę z Pracownikiem;
    • rozmowę z Małoletnim - w miarę możliwości oraz z uwzględnieniem wieku i stopnia rozwoju Małoletniego;
    • rozmowę z Opiekunami;
    • weryfikację dokumentacji, w przypadku gdy okoliczności, o których mowa w ust. 1, zostały udokumentowane i znajdują się w dyspozycji podmiotu leczniczego;
    • zasięgnięcie, w miarę możliwości, opinii psychologa, prawnika lub innych ekspertów – pod warunkiem zapewnienia poufności danych Małoletniego oraz zobowiązania ww. osób do zachowania tajemnicy zawodowej.
  5. W przypadku podejrzenia, że osobą odpowiedzialną za wyrządzenie krzywdy Małoletniemu jest Pracownik, Kierownik niezwłocznie, niezależnie od pozostałych czynności podejmowanych w celu wyjaśnienia okoliczności sprawy, odsuwa Pracownika od procesu udzielania świadczeń zdrowotnych Małoletniemu i zapewnia, by Pracownik nie miał kontaktu z Małoletnim do czasu wyjaśnienia sprawy. W przypadku, o którym mowa w zdaniu poprzedzającym Kierownik wszczyna wewnętrzne postępowanie wyjaśniające w celu ustalenia podstaw i zakresu ewentualnej odpowiedzialności Pracownika oraz podjęcia dalszych działań prawnych wobec Pracownika, niezależnie od czynności podejmowanych w celu ochrony Małoletniego.
  6. Podejmując czynności, Kierownik zobowiązany jest zapewnić, by postępowanie sprawdzające prowadzone było w sposób nienaruszający prawnie chronionych dóbr Małoletniego oraz innych osób, w tym w szczególności z zachowaniem bezpieczeństwa i poufności danych, a także zadbać, by dokonywane czynności w żaden sposób nie naruszały dobrostanu psychicznego oraz fizycznego Małoletniego.

§ 4
Procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę Małoletniego, zawiadamianie sądu opiekuńczego oraz w przypadku instytucji, które posiadają takie uprawnienia, osoby odpowiedzialne za wszczynanie procedury Niebieskiej Karty

  1. Po dokonanej weryfikacji, o której mowa w § 3 ust. 4, Kierownik podejmuje decyzję o ewentualnym zainicjowaniu postępowania (postępowań) formalnoprawnego.
  2. W przypadku podejrzenia, że stwierdzone okoliczności mogą stanowić przestępstwo na szkodę Małoletniego, Kierownik zawiadamia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa właściwą jednostkę prokuratury lub policji.
  3. W przypadku podejrzenia, że dobro Małoletniego, a w szczególności jego życie lub zdrowie może być zagrożone, Kierownik zawiadamia o takiej okoliczności sąd opiekuńczy właściwy ze względu na miejsce zamieszkania Małoletniego.
  4. W pozostałych przypadkach podejrzenia krzywdzenia Małoletniego (np. zaniedbanie potrzeb życiowych, bytowych i higienicznych) Kierownik występuje do jednostek organizacyjnych pomocy społecznej w celu udzielenia wsparcia lub do sądu rodzinnego o wgląd w sytuację dziecka oraz wgląd w sytuację rodziny.
  5. Kierownik podmiotu leczniczego jest odpowiedzialny za wszczęcie procedury Niebieskiej Karty.

§5
Zasady przeglądu i aktualizacji standardów

  1. Kierownik lub osoba przez niego upoważniona dokonuje przeglądu Standardów i oceny ich stosowania nie rzadziej niż raz na 2 lata w celu zapewnienia ich dostosowania do aktualnych potrzeb oraz zgodności z obowiązującymi przepisami prawa.
  2. Wnioski z przeglądu i oceny, o których mowa w ust. 1, zostają udokumentowane w formie pisemnej.
  3. W razie konieczności aktualizacji Standardów, Kierownik lub osoba przez niego upoważniona, zapoznaje Personel z treścią zaktualizowanych Standardów.
  4. Pracownicy mogą zgłaszać Kierownikowi propozycje postanowień, które powinny być uwzględnione w Standardach.

§6
Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie Personelu do stosowania standardów, zasady przygotowania Personelu do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności

  1. Kierownik lub osoba przez niego upoważniona zapoznaje Personel z treścią Standardów niezwłocznie po ich ustaleniu.
  2. Każdy Pracownik jest obowiązany do zapoznania się z treścią Standardów przed rozpoczęciem pracy, praktyk lub świadczenia usług w Orthoclinic.
  3. Każdy z Pracowników zobowiązany jest do stosowania Standardów. Naruszenie Standardów stanowi ciężkie naruszenie obowiązków Pracownika i może stanowić podstawę rozwiązania umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej.

§7
Zasady i sposób udostępniania opiekunom oraz Małoletnim standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania

  1. Kierownik udostępnia treść Standardów Małoletnim oraz Opiekunom poprzez umieszczenie w miejscu ogólnodostępnym w miejscu udzielania świadczeń zdrowotnych oraz na swojej stronie internetowej.
  2. Wersja skrócona Standardów, przeznaczona dla Małoletnich, stanowiąca załącznik nr 1 do Standardów, udostępniana jest w sposób określony w ust. 1.
  3. W trakcie pierwszej wizyty w podmiocie leczniczym Pracownik informuje Małoletniego oraz Opiekuna o stosowaniu w Orthoclinic Standardów oraz o możliwości zapoznania się z nimi w sposób określony w ust. 1.

§8
Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających Małoletniemu i udzielenie mu wsparcia

  1. Zgłoszenia o zdarzeniach zagrażających Małoletniemu przyjmuje każdy członek Personelu oraz Kierownik.
  2. W przypadku ujawnienia krzywdzenia Małoletniego, Kierownik wraz z Personelem przygotowują plan wsparcia Małoletniego.
  3. Personel oraz Kierownik wspierają Małoletniego, okazują troskę i zainteresowanie, z uwzględnieniem wieku oraz stopnia rozwoju Małoletniego, uprawnień i kwalifikacji Personelu.

§9
Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru Małoletniego

  1. Dokumenty związane z ujawnionymi lub zgłoszonymi incydentami lub zdarzeniami zagrażającymi dobru Małoletniego przechowywane są w siedzibie Orthoclinic (ul. Przyjaźni 56/U3, 53-030 Wrocław).
  2. Dokumenty, o których mowa w ust. 1, są przechowywane w miejscu, do którego dostęp ma wyłącznie Kierownik i upoważnieni Pracownicy, z zachowaniem postanowień wynikających z Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych).
  3. Dokumentacja, o której mowa w ust. 1, jest przechowywana przez okres 10 lat. Po upływie okresu przechowywania dokumentacja jest niszczona w sposób uniemożliwiający identyfikację osób, których dotyczy.
  4. W przypadku, gdy zdarzenia lub incydenty zagrażające dobru Małoletniego dotyczą udzielanych świadczeń zdrowotnych lub pozostają w związku z ich udzielaniem albo mają istotne znaczenie dla przebiegu procesu diagnostycznego lub leczniczego, Pracownik udzielający świadczeń zdrowotnych dokonuje stosownej wzmianki w dokumentacji medycznej Małoletniego.
  5. W przypadku, o którym mowa w ust. 4, dokumentacja dołączana jest do dokumentacji medycznej i przechowywana przez okres przechowywania dokumentacji medycznej.

§10
Postanowienia końcowe

  1. Ogłoszenie Standardów następuje w sposób dostępny dla Pracowników, Małoletnich i Opiekunów, w szczególności poprzez wywieszenie w widocznym miejscu w siedzibie placówki leczniczej, również w wersji skróconej, przeznaczonej dla Małoletnich.
  2. Niniejsze Standardy wchodzą w życie z dniem ich podpisania.
Rysowana mapa pokazująca Orthoclinic

Zapraszamy również zmotoryzowanych

Niestety nie mamy miejsc postojowych bezpośrednio pod naszym gabinetem, które moglibyśmy udostępnić naszym pacjentom. Miejsca takie dostępne są na pobliskich osiedlach wokół bloków mieszkalnych, zarówno na ulicy Przyjaźni, Rodzinnej jak i Sąsiedzkiej. Można też parkować wzdłuż ulicy Krzyckiej.

Nie zwlekaj, zadbaj o siebie już dziś!

Troszczymy się zarówno o zdrowie, jak i piękny wygląd, a w rezultacie wspaniałe samopoczucie.
Potrzebujesz profesjonalnej pomocy? W OrthoClinic we Wrocławiu czeka na Ciebie szereg specjalistów - nie tylko z zakresu ortodoncji, ale też szeroko pojętej stomatologii. Nasz zespół odpowie na każde pytanie. Zadzwoń!

Poniedziałek – Piątek: 8.00 – 20.00

keyboard_arrow_up