Chirurgiczne usuwanie zębów

Ekstrakcja zęba (inaczej chirurgiczne usuwanie lub wyrwanie zęba) - to zabieg chirurgiczny, który polega na usunięciu zęba z zębodołu. Przeprowadza się go przy użyciu specjalistycznych narzędzi takich jak kleszcze itp. Zabieg wykonuje się w znieczuleniu miejscowym, zatem jest bezbolesny. O tym czy ząb należy usunąć decyduje stomatolog lub chirurg. Przed ekstrakcją zęba konieczny jest szczegółowo przeprowadzony wywiad z pacjentem. Pacjent powinien posiadać aktualne zdjęcie RTG zęba, który ma zostać usunięty, co usprawnia sam proces przeprowadzenia zabiegu.

Weisheitszahn 2

chirurgia-stomatologiczna1

chirurgia

Wskazania do ekstrakcji zęba:

• zęby zatrzymane, czyli zęby wykształcone w całości, ale „zatrzymane” w tkance kostnej szczęki. Zalicza się do nich np: zęby mądrości (ósemki). Są one usuwane, ponieważ mogą powodować nieprawidłowy zgryz oraz stłoczenia pozostałych zębów obecnych w jamie ustnej
  • ze względów ortodontycznych, gdy w jamie ustnej nie jest wystarczająco dużo miejsca, by zmieściły się wszystkie zęby
  • zęby dotknięte próchnicą - w przypadku, gdy choroba dotarła w głąb zęba i nie jest możliwa jego odbudowa zachowawczą ani protetyczna
  • zęby, które sprawiają ból, a przez swoje umiejscowienie w jamie ustnej nie mogą zostać wyleczone kanałowo. Wtedy takie zęby muszą zostać usunięte
  • schorzenia przyzębia, które prowadzą do rozchwiania zębów (np. paradontoza)
  • ostry stan zapalny. Dochodzi do niego podczas silnego zakażenia, który zniszczył w znacznym stopniu ząb tak, że dentysta nie jest w stanie go odbudować
  • gdy korona i korzenie są w znacznym stopniu uszkodzone w wyniku urazu zęba

Przeciwwskazania do ekstrakcji zęba: