Bruksizm-zgrzytanie zębami

Bruksizm - zgrzytanie zębami
Przyczyna tej choroby jest nieznana, ale wśród jej głównych przyczyn uważa się:

• nadmierny stres
  • zakażenia pasożytnicze
  • wady zgryzu

Konsekwencje bruksizmu:

Choroba ta doprowadza przede wszystkim do rozchwiania zębów w szczęce i żuchwie, starcia koron zębowych, zmian - początkowo zapalnych, a następnie zwyrodnieniowych w stawach skroniowo-żuchwowych, prowadzących do ograniczenia ruchów w tych stawach. Bruksizm może doprowadzać do przewlekłego bólu głowy. Zgrzytanie zębami stanowi ponadto problem społeczny, ponieważ może też wywoływać zaburzenia snu u partnerów śpiących w tym samym łóżku.

Leczenie bruksizmu:

Leczenie tej choroby jest trudne. Leki uspokajające lub psychoterapia są często niewystarczające. Zwykle konieczne jest stosowanie specjalnych tzw. szyn odciążających zwykle dobieranych przez stomatologa, lub protetyka.

szyna retencyjna
Objawy bruksizmu ze strony jamy ustnej:

• tarczki wytarcia-efekt ścierania się zębów (patologiczne starcie zębów widoczne w badaniu stomatologicznym)
  • maceracja i anemizacja śluzówki policzków i języka w linii zgryzu(uszkodzenie powierzchniowych warstw skóry, poprzez zbyt długie działanie wilgoci)
  • zaniki przyzębia (obnażanie się korzeni zębów prowadzące do rozchwiania zębów)
  • częste krwawienie przy myciu zębów
  • ubytki klinowe(ubytki w okolicach szyjek zębowych, w wyniku obniżania się linii dziąseł)

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Objawy bruksizmu ze strony mięśni twarzy i obręczy barkowej:

• przerost mięśni żwacza i skroniowego (tzw. “twarz kwadratowa”)
  • bolesność w okolicy przyczepów mięśni żwacza i skroniowego
  • wzrost napięcia mięśni obręczy barkowej, szczególnie mięśnia mostkowo-sutkowo-obojczykowego